Tazkirah 1 - Kepimpinan Berkualiti

Written By marhain jelata on 21 Mei 2008 | 1:08:00 PTG

Kita dah menang pilihanraya. Sekarang adalah masa untuk kita mengurus-tadbir negeri tercinta ini. Lebih 50 tahun kita menuntut Perikatan/BN mengurus negara/negeri dengan keadilan dan kemakmuran. Sepanjang tempoh itu juga kita menentang dan membongkar segala macam penyelewengan dan ketidakadilan. Sekarang adalah masanya untuk kita mendaulatkan idealisme politik pemerintahan yang digagas dan diwar-warkan sekian lama.

Allah sedang menguji kita. Seluruh rakyat sedang menunggu dan mengharap. Rakan taulan sedia membantu. Musuh sedang memerhati dan mengawasi.

Pemimpin ketiga-tiga parti dalam Pakatan Rakyat di peringkat kawasan Parlimen dan ke bawah wajar bergerak pantas dan pro-aktif membangun dan memakmurkan masyarakat. Langkah-langkah membentuk polisi dan budaya yang bebas daripada kronisme dan nepotisme dalam pengagihan harta negara/negeri mesti dioptimumkan. Kita tidak boleh membiarkan masyarakat terlepas dari mulut harimau tetapi terperangkap ke dalam mulut buaya.

Jatidiri kepimpinan di peringkat kawasan Parlimen, kawasan DUN dan kampung perlu dibangunkan dengan mengambil kira perkara-perkara berikut:

- membangunkan nilai 'keikhlasan' tulin bersumberkan aqidah dalam memikul tanggungjawab kepimpinan.
- menjunjung cita-cita 'al-adlu wal ihsan' sebagaimana yang ditawarkan di dalam menifesto.
- menginsafi keperluan skill pengurusan yang cekap dan berkesan.
- membina kesedaran tentang mekanisme pengurusan bersistematik, progresif dan dinamik.
- membangunkan institusi 'hisbah' dalam diri dan organisasi.

..... akan bersambung

0 ulasan:

Catat Ulasan